بازدید دکتر رجبی مشهدی معاونت محترم برنامه ریزی توانیروجناب آقای مهندس ریاحی مدیرعامل محترم برق منطقه ای خراسان به همراه آقای مهندس سوئیزی معاونت محترم بهره برداری برق منطقه ای خراسان از غرفه شرکت ریزموج الکتریک طوس در نمایشگاه صنعت برق در نمایشگاه بین المللی مشهد، در عکس آقای مهندس ریاحی…
سمینار معرفی محصولات ساخت داخل
در برق منطقه ای زنجان از طرف کمیته سازندگان سازمان نظام مهندسی حفاظت و کنترل کمیته سازندگان سازمان نظام مهندسی حفاظت و کنترل در ساعت ۹ بامداد روز ۱۸/۷/۱۳۹۷ سمیناری را در محل تالار اجتماعات برق منطقه ای زنجان با هماهنگی شرکت وبکو برگزار نمود، در این جلسه توسط…
منابع همیشگی خطا در اندازه گیری رله دیستانس
مقاومت خطا به همراه تغذیه از دوسو، تاثیر میزان قدرت انتقال یافته و نوسان قدرت، خطوط موازی و جریانهای گذرای خطا بخشی از عواملی هستند که در اندازه گیری امپدانس خطا به وسیله رله دیستانس خطا ایجاد میکنند. امپدانس دیده شده بوسیله رله امپدانس اندازه گیری شده بوسیله رله دیستانس…
جبران کننده مولفه صفر در رله های دیستانس
مقدمه: قبل از ورود به بحث جبران کننده مؤلفه صفر در رله دیستانس لازم است با مفهوم Over Reach / Under Reach شدن رله دیستانس بطور مختصر آشنا شویم تا ارزش جبران کننده مؤبفه صفر آشکار شود. Over/Under Reach : زمانی که خطایی روی سیستم رخ میدهد هر عاملی که…
معرفی سیستم حفاظت گسترده Wide Area Network Protection System
چکیده: افزایش تقاضای الکتریکی و نیاز به بهره برداری در شرایط بهینه و اقتصادی و محدودیتهای گسترش سیستم اثر قابل توجهی روی قابلیت اطمینان سیستم داشته است و بخاطر این نیازها از سیستم قدرت در نزدیکی محدوده های پایداری بهره برداری میشود .زمانی که سیستم در شرایط مرزی کار…
چالش های رله دیفرانسیل ترانس
۱٫بخش اول: چالش های رله دیفرانسیل ترانس
یکی از چالش¬ها در طرح¬های حفاظتی دیفرانسیل هنگامی بروز می¬کند که در شرایط نرمال جریان¬های ورودی به زون حفاظتی مساوی جریان¬های خروجی از آن نباشد، در این جزوه آموزشی، این چالش¬ها بر اساس تئوری¬های پایه دیفرانسیل بررسی خواهند شد.
• اضافه کردن یک ترانسفورمر میانی به زون حفاظتی دیفرانسل و روشهای مورد استفاده برای جبران کردن اختلاف جریان های ورودی و خروجی ترانس قدرت
• برقدار کردن ترانس و چگونگی سازگاری رله های نیومریکال با جریان هجومی
• اشباع ترانس جریان و اثر آن روی حفاظت دیفرانسیل
رله های دیستانس
رله های دیستانس استاتیکی
• رله های دیستانس استاتیکی از نظر ساختار عملکرد به دو صورت طراحی میشوند
الف)رله های Switched
ب)رله های Non Switched
وجه تمایز رله های Non Switched , Switched :
در رله های Switched بخش اندازه گیری رله بطور معمول مقادیر جریان و ولتاژ سیستم را Sense نمیکند بلکه بخشی از رله که دائم مقادیر جریان و ولتاژ شبکه اندازه گیری میکند واحد استارتر رله است،زمانی که رله بسته به نوع استارتر خطائی را تشخیص بدهد ،استارتر عملکرده و مطابق طراحی انجام شده برای رله مقادیر ولتاژ و جریان را به واحد های اندازه گیری رله Switch میکند اما در رله های Non Switched واحد های اندازه گیری رله (زون های حفاظتی)همواره مقادیر ولتاژ و جریان را اندازه گیری میکنند و با بروز خطا نسبت به تشخیص آن و صدور فرامین لازم اقدام می کنند.
الف)رله های Switched
اصولا رله های دیستانس تجهیزات حفاظتی Selective برای حفاظت شبکه هستند که امپدانس مسیر خطا را اندازه گیری میکنند و از آن برای تعیین فاصله محل خطا تا نقطه رله گذاری شده استفاده می کنند
در این رله ها خطاهایی که روی شبکه رخ میدهند بوسیله استارتر ها تشخیص داده میشوند،استارتر ها بر اساس نوع خطا عمل سویچ کردن مقادیر اندازه گیری را انتخاب میکنند این انتخاب شامل مقادیر جریان ها و ولتاژ های ناشی از خطا هستند که به سیستم اندازه گیری رله switch می شوند،استارترها علاوه بر سویچ کردن مقادیر ولتاژ و جریان Time Stage های رله را نیز استارت میکنند.همچنین علاوه بر انتخاب ولتاژ های ناشی از خطا ولتاژ هایی را که تحت تاثیر خطا قرار نگرفته اند را نیز روی سیستم اندازه گیری switch می کنند زیرا سیستم اندازه گیری ممکن است به این ولتاژ ها نیز نیاز داشته و از آنها برای تعین جهت خطا در همه حالات استفاده نماید.
در صورت تمایل برای دریافت لینک مقالات با ما تماس بگیرید. سطح دسترسی برای مشتریان شرکت رایگان خواهد بود.
جبران کننده امپدانس متقابل خطوط موازی در رله های حفاظتی خطوط انتقال (Mutual Compensation)
جبران کننده امپدانس متقابل خطوط موازی در رله های حفاظتی خطوط انتقال (Mutual Compensation)
در سیستم های قدرت توسعه یافته خطوط انتقال بزرگ مورد نیاز هستند که این امر و در نقاط با تراکم جمعیت زیاد محدودیت هایی را برای انتخاب مسیر درست خطوط انتقال بوجود میاورد بگونه ای که در پاره ای موارد ،این امر انتقال چند خط از روی یک برج را ناگزیر میسازد، لیکن این مسئله خود مشکل کوپلینگ متقابل بین خطوط و اثر گزاری آن روی سیستم حفاظت خط را بوجود می آورد.
بعنوان مثال کوپلینگ متقابل بین خطوط میتواند در اندازه گیری امپدانس خطا توسط رله های دیستانس که در اکثر موارد برای حفاظت خطوط بکار میروند اثر بگذارد، تزریق جریان مولفه صفر از خط موازی به رله دیستانس خط حفاظت شده روشی است که برای اصلاح اثر متقابل خطوط مورد استفاده قرار میگیرد و این مقاله چگونگی اجرای این روش جبران سازی را توضیح میدهد.
(Digital Directional and Non-directional Over Current Relays (Modeling and Performance Analysis
چکیده: این مقاله به بیان طراحی یک رله جریان زیاد دیجیتال جهت دار (در دو حالت Forward و Back ward) و مدلسازی عملکرد آن توسط سیمولینک در نرم افزار Matlab میپردازد. رله های جریان زیاد دیجیتال نسبت به رله های الکترومکانیکی مزیتهای زیادی دارند. سرعت و عملکرد قابل اطمینان این…
برگزاری همایش تهران
در راستاي تحقق شعار سال يعني” حمايت از كالاي ايراني” ، سمینار معرفی سازمان نظام مهندسی حفاظت، اتوماسیون و کنترل و محصولات شرکت های عضو حقوقی سازمان، سوم ارديبهشت ماه ۹۷ ، از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۳ ، در محل شرکت برق منطقه ای تهران برگزار شد به گزارش پايگاه…